DEVAM: 26- ALIŞVERİŞ
YAPANLAR BİRBİRLERİNDEN AYRILMADIKÇA MUHAYYERDİRLER
أخبرنا بذلك
قتيبة عن سعيد
حدثنا الليث
بن سعد عن بن
عجلان عن عمرو
بن شعيب عن
أبيه عن جده أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال
البيعان بالخيار
ما لم يتفرقا
إلا أن تكون
صفقة خيار ولا
يحل له أن
يفارق صاحبه
خشية أن يستقيله
قال أبو عيسى
هذا حديث حسن
ومعنى هذا أن
يفارقه بعد
البيع خشية أن
يستقيله ولو
كانت الفرقة بالكلام
ولم يكن له
خيار بعد
البيع لم يكن
لهذا الحديث
معنى حيث قال
صلى الله عليه
وسلم ولا يحل
له أن يفارقه
خشية أن يستقيله
Amr b. Şuayb (r.a.)’ın
babasından ve dedesinden rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v.)
şöyle buyurdu:
“Alıcı ve satıcı
birbirinden ayrılıncaya kadar alışverişi yapıp yapmamakta serbesttirler. Ancak
muhayyer olarak alışveriş yapmışlarsa belirttikleri zamana kadar muhayyerlik
devam eder. Alışveriş bozulmasın maksadıyla taraflardan birinin kötü niyetle
alım satım yerinden ayrılması caiz değildir. Helal olmaz.”
Diğer tahric: Ebû
Dâvûd, Buyu’; Nesâî, Buyu’
Tirmîzî: Bu hadis
hasendir. Bu hadisteki anlatılmak istenen şudur: “Alışveriş bittikten sonra
satıcı veya müşteri caymasın diye kötü niyetle ikisinden birisinin oradan
ayrılması demektir, bu ayrılma söz ile olsa bile o esnada cayma tehlikesinden
dolayı bu ayrılma yapılmaktadır.” Satıştan sonra muhayyerlik olmasaydı bu
hadisin bir anlamı kalmazdı. Çünkü Rasûlullah (s.a.v.), “Alışveriş bozulmasın
maksadıyla taraflardan birinin kötü niyetle oradan ayrılması helal olmaz”
demektedir.